Tre filmer: MK Larsson

Tre filmer: MK Larsson

MK Larsson är kulturvetare och barnkulturexpert. Hon har jobbat mycket med barn och ungdomar, frilansat inom film- och TV-produktion och vikarierar just nu som redaktör på Film i skolan. MK älskar svensk film och drivs av en stark tro på barns behov av och rätt till samma breda och varierade utbud av kulturella berättelser som vi vuxna åtnjuter. Förutom kultur intresserar hon sig för trädgård och odling, och driver en fin blogg om blommor och blad. Här presenterar hon tre filmer som betydde mycket för henne när hon växte upp:

Agnes Cecilia – en sällsam historia (Anders Grönros, 1991)

Agnes_Cecilia

Agnes Cecilia är Anders Grönros filmatisering av Maria Gripes roman, och som alla Maria Gripe-adaptioner är den väldigt lyckad och fångar såväl stämning som berättelse från boken. Femtonåriga Nora flyttar med sin familj till en ny lägenhet, där hon känner en stark närvaro av något spöklikt. Fynd från bostadens tidigare invånare och en rad mystiska händelser länkas samman till en kedja från det förflutna – en kedja som hakar fast i Nora och tycks vilja säga henne något om hennes eget liv.

Nora förlorade sina föräldrar i en olycka som liten, och när sedan länge döda gestalter kontaktar henne rullas också vissa sanningar om hennes egen släkthistoria upp. Filmen är en stark psykologisk skildring av sökande efter identitet och tillhörighet, mot bakgrund av de övernaturliga och drömlika kontakterna med människor i det förflutna.

Det här var den första filmen jag såg utan vuxet sällskap på bio. Jag hade redan läst boken, som för en nioåring var läskig, och var ingen jättevan filmtittare. Upplevelsen av besöken Nora får från ”andra sidan” blev så stark och övermäktig att jag faktiskt kissade på mig lite i biostolen. Förödmjukande för någon som precis fyllt tio – ändå ångrade jag aldrig att jag såg filmen. Den är fortfarande en favorit.

Elvira Madigan (Bo Widerberg, 1967)

Elvira_madigan

Barnkultur behöver inte vara den kultur som skapats för barn – det kan också vara den kultur barn faktiskt tar del av. Jag såg Elvira Madigan på TV i åtta-nioårsåldern, och även om jag tyckte att den var lite seg och långsam så gjorde den ett bestående intryck på mig. Jag höll själv på att lära mig gå på lina (min mamma hade cirkusdrömmar), och jag hade aldrig sett en vackrare lindanserska än Elvira. Den omöjliga kärleken och det förrymda parets tilltagande desperation fängslade mig också.

Som barn var jag oerhört och motvilligt fascinerad av olyckliga slut, och ett olyckligare slut än i Elvira Madigan får man leta efter. Sedan var det bilderna och musiken jag mindes långt efteråt – mitt minne av filmen var att den var som att se på en tavla där innehållet sakta förändrades, allt till tonerna av Mozart pianokonsert. Även som tonåring och vuxen har jag sett och älskat Bo Widerbergs filmer.

Fucking Åmål (Lukas Moodysson, 1998)

fucking_åmål

Det börjar bli en sliten fras, men det här är den bästa film för ung publik som gjorts i Sverige – en av de bästa filmerna överhuvudtaget. Jag har sett den drygt tjugo gånger, varav tre gånger på bio. Fucking Åmål var den första film jag såg där jag glömde att jag såg en film. Jag levde mig så helt och fullt in i karaktärerna och handlingen att det nästan var smärtsamt att återvända till verkligheten när Elin och Agnes fått varandra och skålat i O’boy.

Förutom enkelheten, rättframheten och den sociala träffsäkerheten i Moodyssons filmspråk, så känner jag än idag starkt för båda huvudkaraktärerna. I mig bor en Agnes och en Elin, och det är lika fantastiskt varje gång att de får varandra och hittar ett sätt att hand i hand träda ut från en trång skoltoalett och med stolthet bryta sig genom en oförstående omvärld. Triumfen man ser i Elins ögon, den blyga tillförsikten som speglas i Agnes ansikte – så känner jag varje gång jag ser filmen. Jag har ett behov av att se den lite då och då för att få uppleva de känslorna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>